Blogartikel

In 7 stappen meer grip op je salesfunnel

“Meer grip op je verkoopproces: zo doe je dat!”

Grip houden op het verkoopproces is voor veel salesmanagers een flinke uitdaging. Naarmate het aantal leads, offertes, medewerkers en klanten toeneemt, wordt het steeds lastiger om overzicht te houden en de inzichten boven water te krijgen om je salesteam goed aan te sturen. Hoe goed worden leads opgevolgd? Hoe groot is de kans dat jullie je targets over drie maanden gaan halen? Hoe effectief zijn je verkopers eigenlijk bezig? Hoe goed sluit je aan bij de strategische doelen van je bedrijf? Belangrijke vragen die vaak niet snel en betrouwbaar te beantwoorden zijn.

Dat blijkt ook uit het onderzoek ‘State of Sales’ van Salesforce Research. Daarin gaf slechts 20 % van de ondervraagde salesmanagers aan dat ze er volledig op vertrouwen dat hun organisatie deals kan sluiten. Hoe komt dat? Omdat het bij veel bedrijven ontbreekt aan een aantal fundamentele zaken. Er is vaak geen gestandaardiseerde manier van werken, informatie is over allerlei plekken verspreid en/of waardevolle gegevens worden gewoonweg niet vastgelegd. Met een gevoel van stuurloosheid – of zelfs lichte paniek – tot gevolg.

Stap voor stap

Tijd dus om op een systematische manier grip te krijgen op je verkoop. Hoe doe je dat? Met een stapsgewijze aanpak waarbij je steeds nieuwe ‘functionaliteiten’ gaat invoeren die voor meer inzicht zorgen, tijd besparen en het verkoopproces voorspelbaarder maken. En met hulpmiddelen die het leven van je verkopers (en daarmee de administratie) juist makkelijker, efficiënter en leuker maken.

Op weg naar meer grip

Systematisch betekent in dit geval dat je zeven overzichtelijke stappen doorloopt om de functionaliteiten te definiëren en prioriteren, die jouw organisatie nodig heeft om meer grip te krijgen op je verkoop. Daar heb je geen eindeloze hoeveelheid sessie voor nodig. Deze zeven stappen kun je prima in één workshop doorlopen, waarna je meteen aan de slag kunt. Wat zijn die stappen precies?

Stap 1: Leg je doelen helder en duidelijk vast. Te beginnen bij je bedrijfsdoelstellingen

Stap 2: Bepaal wat de belangrijkste belemmeringen zijn om je commerciële doelstellingen op een voorspelbare manier te behalen

Stap 3: Breng in kaart welke factoren de grootste invloed hebben op het wel en niet bereiken van je doelstellingen

Stap 4: Stel key performance indicators (KPI’s) vast en verbindt daar meetbare targets aan

Stap 5: Bepaal welke functionaliteiten (of capabilities) ervoor nodig zijn om targets te behalen

Stap 6: Kies de volgorde waarin je de functionaliteiten gaat implementeren en beschrijf die in een roadmap

Stap 7: Bepaal het tempo waarop je de functionaliteiten gaat implementeren op basis van je beschikbare tijd, resources en middelen.

Meer weten?

Benieuwd hoe je echt invulling geeft aan de 7 stappen die we hierboven hebben beschreven? Download dan ons gratis mini-eBook ‘In 7 stappen meer grip op de salesfunnel’. Daarin geven we je de handvatten om zelf aan de slag te gaan met de stappen en delen we enkele bruikbare tips en voorbeelden uit de praktijk. Het denkwerk dat je vooraf doet met het doorlopen van deze zeven stappen, verdien je later dubbel en dwars terug!

In 7 stappen meer grip op je salesfunnel

E-Book: In 7 stappen meer grip op je salesfunnel

In dit eBook vind je een overzichtelijke aanpak, om te bepalen wat je organisatie nodig heeft om grip te krijgen op het verkoopproces.